Update terkini sepintas lalu


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali terakhir aku menaip di blog bersawang ini adalah pada bulan 4 tahun 2014, lebih dari 2 tahun aku biarkan blog aku bersawang. Aku seorang yang kejam, kalau blog ini adalah isteri daku, sudah lama di minta di ceraikan, dan isteri itu sudah berkahwin baru dan ada anak baru berusia 3 bulan.

Jadi banyak sudah berlaku pada diri daku dalam tempoh dua tahun ini, banyak perkara menarik, banyak juga cerita sedih, dan daku masih begini. Sebelum itu, daku terfikir juga, adakah masih releven lagi blog ini di masa kini? Hasil pencarian dengan pakcik google mentafsirkan blog ini ada dua kegunaan iaitu; sebagai info pelbagai sesebuah syarikat atau sekadar diari kepada penaip yang sekadar menaip apa tersirat dalam hati.

Baiklah kembali pada topik, di sekitar tahun 2014 itu, daku masih bekerja di sebuah syarikat makmal, yang berkait rapat dengan minyak dan gas. Memang seronok daku akui ketika itu. Gaya seperti orang penting, selalu bertelefon, bermesej, jumpa orang itu, tidak berhenti-henti menaip di komputer membuat report, boss besar kenal dan sebut-sebut nama daku, mesyuarat tidak sah tanpa daku dan paling penting aku banyak berjalan ke merata tempat, merata semenanjung Malaysia paling kerap ke Labuan, pulau Borneo.

Namun bagai diatur hidup daku, ada sahaja orang tidak puas hati dengan hasil kerja daku. Lebih dari 6 bulan bekerja, di anggap tidak cukup menghargai kerja daku, banyak bermain-main dan banyak mata yang inginkan jawatan daku, daku mendapat hadiah paling bermakna pada hari lahir daku, di tukarkan ke jawatan lain, bukan kembali kepada jawatan daku.

Naif sungguh daku pada masa itu, selesa ada meja sendiri  duduk dengan eksekutif lain dan kehulu-hilir dengan komputer riba peribadi, bagaikan sampah daku di halau keluar secara halus, kemudian di minta di kembalikan komputer riba, diminta ajar kerja daku kepada seorang untuk kononnya membantu, akhirnya seorang itu menggantikan daku, dan daku pula diberi pula jawatan yang orang tidak mahu, kerana berat tugasnya, kotor sampelnya, serta bekerja dengan orang yang tidak tenteram emosi.

Daku bukan maha hebat, bukan yang terbaik, ada sahaja kekhilafan, ada sahaja mempersoalkan Tuhan mengapa begini. Tetapi daku sering kali bersangka baik, tolong termampu orang lain dan  cepat sejuk hati. Bekerja lebih kurang 5 bulan membuat uji kaji BOD, aku sekali lagi di tukar ke jawatan lain jawatan paling di takuti, jawatan beku, untuk orang yang akan di berhentikan. Bermain asid pekat, bermain sampel tanah, sampel najis di bilik yang suhunya mampu mencairkan ketiak sendiri.

Namun paling daku terasa, adalah daku bekerja di bawah orang daku bawa ke syarikat makmal ini beberapa tahun sebelum. Tahap apakah kamu ingin hinakan diri ini? Kesumat sungguh dendam tehadap daku? Benci mendalam amat-amat? Tapi kamu juga lupa janji manismu, ingin bawa ke makmal petrol di tengah laut Myanmar? Ingin tolong sesama bangsa orang melayu? Segala puji dan kata dusta, juga kamu dustai, dan kamu kata daku pula?

Keputusan nekad daku untuk berhenti  kerja sebelum mendapat kerja baru benar-benar adalah keputusan daku sebagai protes terhadap mereka. 5 tahun bekerja bagai tiada apa. Selepas raya tahun 2015, sekitar bulan 8, surat berhenti aku kirimkan. Daku tahu apa yang bakal daku hadapi, tetapi dari menghadapi hari mendatang muka dan jenayah mereka, biarlah daku hargai jiwa daku dari di cemari dendam mereka.

Sejak dari awal tahun daku tidak berhenti-henti mencari kerja. Jobstreet, FB, seminar kerjaya, forum, rakan-rakan lama semuanya daku cari dan usaha. Hampir 2 bulan, daku di hubungi sorang lelaki berbangsa Cina melalui Whatsapp, untuk berkerja sebagai QC Officer kilang air mineral nun jauh di Batang Kali, Selangor. Adakah daku terlalu terdesak untuk bekerja sehingga sanggup setuju?

Bersambung kerana tulang belakang Sudah penat.

Terima Kasih kerana Membaca.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s