Bulan Puasa, bulan membuat duit raya.


Salam Ramadhan di minggu yang terakhir.

Ramadhan yang di cintai kini memasuki minggu dan hari-hari yang terakhir. Malu untuk daku akui Ramadhan kali ini agak malap dan tidak bercahaya untuk diri daku. Hanya setakat menahan lapar dan dahaga sahaja. TIda lebih dari itu.

Dan seperti tahun-tahun yang lalu, masyarakat Islam Malaysia secara amnya menggunakan bulan Ramadhan ini yang sepatutnya disinari iman dan tawaduk kepadaNya namun di bayangi peluang untuk membuat dan mencari duit.

Bazar Ramadhan merupakan peluang asas yang di gunakan masyarakat untuk membuat duit di atas nafsu manusia yang naik dan turun. Mengetahui bahawa sa-nya manusia ini sentiasa mahukan pembalasan setimpal di atas setiap perkara yang di lakukan, menahan lapar dan dahaga daku harus di bayar dengan makanan kegemaran yang banyak serta minuman sejuk manis sedap serta banyak. Cukup 30 hari Ramadhan di banyangi nafsu bermaharajalela.

Juga Syawal yang di janjikan kepada umat Islam yang berusaha menahan nafsu sepanjang bulan Ramadhan, terlalu mewah dan membazir serta berlebih-lebihan. Dengan pakaian lengkap mengalahkan raja sehari mencecah ribuan ringgit, perabot dan harta benda perlu di tukar semuanya baru, segala jenis makanan biskut raya yang boleh di bawa ke syawal tahun hadapan tak terkira banayaknya. Sang peniaga mana yang tidak rela hati menjual semua ini?

Daku akui daku juga turut serta dalam pesta mencari duit ini. Menolong rakan daku di bazar Ramadhan. Di akui juga sepatutnya jualan makanan itu tidaklah seberapa, namun di atas tawaran menarik , godaan nafsu, pujukan terhadap anak-anak dan mak dara, jualan tidak berapa murah serta senyuman plastik kononnya ikhlas dapat juga kami menghabiskan jualan, majoritinya kepada nafsu mata dan perut pembeli.

Ada juga daku terlibat sedikit dalam penjualan biskut raya di pejabat. Daku tidak mewar-warkan penjualan ini, lebih kepada kualiti yang di akui sendiri mereka yang pernah merasa, dari mulut ke mulut berbicara serta sedikit godaan harga yang murah, sekali lagi nafsu berbelanja mereka membuat keputusan. 

Dan sekali lagi pada esok hari sempena bulan Syawal yang bakal menjelma, daku akan berbelanja untuk menghormati bulan kemenangan umat Islam. Namun syukur kepadaNya tahun ini di beri rezeki kepada daku ada yang telah membeli kelengkapan sepersalinan kepada daku. Daku hanya ingin membeli sehelai seluar lagi untuk menyempurnakan diri daku.

Daku masih ingat lagi beberapa tahun yang lalu, di masa nafsu berbelanja daku yang berbicara, daku membeli persalinan sesuka hati, biar harga menjadi penentu, memikirkan ini peluang untuk diri daku memanjakan diri daku dengan duit hasil usaha daku bekerja. Namun itu semua nafsu daku berbicara, bukan diri daku yang bersederhana dalam semua benda.

Dengan umur daku yang semakin meningkat, daku teringinkan syawal seperti dulu, daku cuba untuk mewarnakan syawal diri daku dengan iman dan tawaduk, duit bukan impian daku, amal dan jariah gapaian daku. Indahnya seperti dahulu.

Terima Kasih Kerana Membaca.

Leave a comment